(Sant Boi de Llobregat, Barcelona, Catalunya, Espanya, 1968) es va graduar en Medicina per la Universitat de Barcelona en 1992, on va obtenir també el seu Doctorat especialitzat en Genètica Molecular del Carcinoma de l’Endometri, en 1996. Va ser Investigador Convidat a l’Escola de Ciències Biològiques i Mèdiques de la Universitat de St. Andrews, (Escòcia, Regne Unit), on va centrar la seva investigació en l’estudi de la genètica molecular del càncer de mama hereditari.
De 1997 a 2001, Esteller va ser Investigador Posdoctoral i Investigador Associat en l’Escola de Medicina de la Universitat Johns Hopkins (Baltimore, EEUU) on va estudiar la metilació de l’ADN i la seva relació amb el càncer en humans. Els seus resultats han estat decisius per a establir que la hipermetilació dels gens supresores de tumors és un segell característic dels tumors humans. Des d’octubre del 2001 a setembre del 2008, Manel Esteller ha liderat el Laboratori d’Epigenética del Càncer del Centro Nacional de Investigaciones Oncologicas (CNIO) a Madrid. Durant aquest temps es va dedicar a la investigació de les alteracions de la metilació de l’ADN, les modificacions de les histonas i la cromatina i la seva contribució al càncer en humans. Des d’octubre del 2008, el Dr. Esteller és el Director del Programa d’Epigenética i Biologia del Càncer de Institut d’Investigació Biomèdica de Bellvitge (IDIBELL) a Barcelona. La seva investigació actual se centra en l’establiment dels mapes epigenómics de cèl.lules normals i transformades, l’estudi de les modificacions epigenéticas i els ARNs no codificants, així com del desenvolupament de nous medicaments epigenètics per a tractar el càncer.
És autor de més de doscents setanta manuscrits originals, acreditats en l’àmbit de les ciències biomèdiques, és membre de nombroses societats científiques internacionals, d’editorials i crític de diverses revistes i entitats patrocinadores.
El Dr. Esteller ha rebut nombrosos premis incloent Premi al Millor Investigador Jove en Càncer atorgat per la European School of Medical Oncology (1999), Premi en Investigació Bàsica en la Universitat i Institució Mèdica Johns Hopkins (1999), Premi al Millor Investigador Jove de la European Association for Cancer Research (EACR) (2000), Premi a l’Investigador Jove de la American Association for Cancer Research-AFLAC (2001), el Premi Carcinogenesi (2005), Premi Beckman-Coulter (2006), Premi a la Investigació Biomèdica Francisco Cobos (2006), Premi “Swiss Bridge” (2006), Premi a la Investigació Nacional en Oncologia «Maria Julia Castillo» (2007), Premi «Dr. Josep Trueta» de l’Acadèmia de Ciències Mèdiques de Catalunya (2007), Premi a la Innovació del “Commonwealth of Massachussets” (2007), Premi Debiopharm Life Sciences de la École Polytechnique Fédérale de Lausanne (2008), Premi Dr. Jacint Vilardell (2008), Premi «Conde de Cartagena» de la Real Academia Nacional de Medicina (2009), Premi de Investigacion Biomedica Fundacion Lilly (2009), Dr. Josef Steiner Cancer Research Award (2009), Premio Carmen y Severo Ochoa de Investigación en Biología Molecular (2010) i The World Health Summit and Pfizer Award for Innovation in Biomedical Research (2010).
El Dr. Manel Esteller és el Director del Programa d’Epigenètica i Biologia del Càncer del Institut d’Investigació Biomèdica de Bellvitge (IDIBELL) i Cap del Grup d’Epigenètica del Càncer, així com Professor de Genètica de la Facultat de Medicina de la Universitat de Barcelona i Professor d’Investigació de la Institució Catalana de Recerca i Estudis Avançats (ICREA)